2011. szeptember 15., csütörtök

A hit útján - XXXII.

"Fiaim, kerüljétek a gonoszokat, óvakodjatok az irigyektől. A gonosz és az irigy között ez a különbség: a gonosz örvend a maga javán, az irigy a másé miatt gyötrődik. Az előbbi a rosszat kedveli, az utóbbi gyűlöli a más javát. Szinte elviselhetőbb, ha valaki csak magának kíván jót, mint az, ha valaki mindenkinek rosszat kíván.
Fiaim, gondolkozzatok, mielőtt cselekszetek. S ha már alaposan meghánytátok-vetettétek, tegyetek ítéletetek szerint. Ha alkalom van a dicső halálra, ragadjátok meg azt tüstént. Az elszalasztott dicsőség elfut és nem tér vissza egyhamar. 
Szeressétek a hitet, mert hite és odaadása árán szerezte meg Jósiás ellenségének szeretetét. Tizennyolc éves korában ugyanis úgy készítette el az Úr húsvétját, ahogyan azt előtte senki (vö. Kir 23,21-25). Ahogy ő legyőzte elődeit buzgóságával, úgy cselekedjetek ti is. Emésszen titeket az Isten buzgalma és vegyen magába, hogy mindegyiktek elmondhassa: "Emészt a buzgóság házadért" (Zsolt 68,10). Krisztus apostolát zélótának mondják (vö. Lk 6,15). Mit mondjak az apostolról? Maga az Úr mondotta: "A házadért való buzgóság megemésztett engem" (Jn 2,17). Ilyen az Isten buzgalma, nem olyan, mint az embereké; hiszen az gyűlölséget támaszt. Legyen köztetek békesség, mert az felülmúl minden érzelmet. 
Szeressétek egymást kölcsönösen. Nincs édesebb a szeretetnél, nics jobb a békességnél. Tudjátok, hogy mindig és mindennél jobban szerettelek és szeretlek benneteket. Az atyának gyermekeiként nőttetek föl a testvériség érzületében.
Őrizzétek meg magatokban a jót, s a békesség és szeretet Istene veletek lesz az Úr Jézusban (vö. 2Kor 13,11). Az Övé a tisztelet, dicsőség, nagyság és hatalom a Szentlélekkel örökkön örökké. Amen." (ford. Tóth Vencel OFM)

A hit útján - XXXI.

Szent Ambrus a haragról elmélkedik. Részlet az írásból:
"Kerüljük a haragot, vagy ha már nem kerülhetjük, fékezzük, mert a harag rossz bűnkereső. Úgy felkavarja a lelket, hogy még a józan gondolkodásból is kiforgat. Elsősorban az a fontos, hogy bizonyos erkölcsi nyugodtsággal, érzéssel és föltett szándékkal szorítsuk vissza a természet határai közé. Azután - mivelhogy az indulat olyannyira bevésődik a természetbe és az erkölcsökbe, hogy kitépni és elkerülni alig lehet -, mihelyt észre vesszük a haragot, értelmünkkel igyekezzünk uralkodni rajta. ...
Ha tehát megrohanja lelkedet a harag és elhatalmasodik rajtad, ne hagyd el hivatásodat. Hivatásoddal jár a türelem, a megfontolás, a higgadtság és az önuralom. Ha haragra gerjeszt valakinek kihívó beszéde, és a szenvedély kitörésre késztet, és már nem tudod fékezni lelked indulatát, fékezd legalább nyelvedet. Így írja a zsoltáros: "Őrizd meg nyelvedet a gonosztól, s ajkad ne beszéljen csalárdságot. Fordulj el a rossztól és tégy jót, keresd a békét és járj utána." (Zsolt 33,14-15)"

Felhívás

Tisztelt Olvasónk!
Sajnálattal közöljük, hogy a vállalt sorozat második (hatodik) hetének bejegyzéseit csak késéssel tudjuk közzé tenni. Így csütörtökön (ma) három bejegyzés lesz majd olvasható egyszerre. Igyekszünk a problémát megoldani, és egyben türelmüket kérjük.

2011. szeptember 12., hétfő

A hit útján - XXX.: Szent Ambrus

Szent Ambrus (334-397) olyan egyházatya, aki külön műveket szentelt erkölcsi kérdéseknek. "Nagy műveltsége alapján úgy értelmezte a pogány antik bölcselők műveit, hogy ami azokban igaz és etikailag helyes volt, az mind a jó erkölcsökre nevelt, következésképpen föl lehet használni őket egyfelől a Biblia mélyebb megértéséhez, másfelől a keresztény neveléshez." (Tarjányi Zoltán)
XVI. Benedek pápa 2007. október 24-én ezt mondta Szent Ambrusról: "Ágoston Ambrus püspök élete és példája nyomán tanult meg hinni és prédikálni. Utalhatunk a nagy afrikai egyik híres beszédére, amely több évszázaddal később joggal került bele a Dei Verbum zsinati konstitúcióba is. "Tehát valamennyi klerikusnak, főleg Krisztus papjainak és másoknak, akiknek diakónusként vagy katekétaként feladata az Ige szolgálata - ajánlja a Dei Verbum - kitartó lelki olvasással és szorgosan tanulmányozva kell elmerülniük a Szentírásban. Ugyanis nem fordulhat elő, hogy valamelyikük - most következik az idézet Ágostontól - "Isten Igéjének lélektelen hirdetőjévé váljék a külvilág számára azért, mert szíve mélyén nem hallgatója az Igének." Ágoston pontosan Ambrustól tanulta meg ezt a benső odafigyelést, ezt az állhatatosságot a Szentírás olvasásában, hogy imádságosan valóban szívébe fogadja Isten Szavát, és belőle éljen. ...
János apostolhoz hasonlóan Ambrus püspök is - aki szüntelenül azt ismételte, hogy "Omnia Christus est nobis!, Krisztus számunkra minden!" - az Úr hiteles tanúja marad." Majd Amburs szavait idézi a pápa: "Ha sebet akarsz gyógyítani, ő az orvos, ha láz gyötör, ő a forrás, ha a gonoszság elnyomásában élsz, ő az igazság, ha szükséged van segítségre, ő az erő, ha félsz a haláltól, ő az élet, ha az égbe kívánkozol, ő az út, ha sötétségben vagy, ő a világosság."

Szent Ambrus a bűnbánatról szóló könyvének első részében ezt írja:
"Jézus azért szenvedett velünk együtt, hogy magához hívjon, nem azért, hogy elriasszon. Szelídként, alázatosként jött (vö. Mt 11,29), s végül azt mondta: "Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fáradoztok, én megenyhítelek titeket" (Mt 11,28). Felüdít tehát az Úr Jézus, nem kizár és nem elvet, s méltán választott olyan tanítványokat, hogy azok, mint az Úr akaratának magyarázói, Istennek összegyűjtsék a népet, ne pedig szétkergessék.
Ezért világos, hogy nem kell Krisztus tanítványainak tartani azokat, akik azt vélik, hogy szelídség helyett keménységre, alázat helyett gőgre kell törekedni, s míg a maguk számára Isten irgalmát kérik, másoktól azt megtagadják, mint a novatiánusok tanait terjesztők, akik magukat "tiszták"-nak mondják. (...)
...aki a Szentlelket kapja, a bűmök feloldozásának és fenntartásának hatalmát kapja. Így van ugyanis megírva: "Vegyétek a Szentlelket; akinek elengeditek a bűneit, elengedtetnek, s akiknek fenntartjátok, fenn fognak maradni" (Jn 20,22-23). Aki tehát nem tudja feloldozni a bűnt, az nem bírja a Szentlelket. A Szentlélek ajándéka ugyanis a papi hivatal, a Szentlélek joga van jelen a bűnök megbocsátásában és fenntartásában. Hogyan követelhetik maguknak az ő ajándékát, akik kételkednek az ő jogában és hatalmában? (...)
...Dávid ugyanis azt mondja: nem taszít el az Isten örökre (vö. Zsolt 76,8). S ezzel szemben halljuk, hogy azt mondja az eretnekség: Örökre eltaszít? Nem szakította meg, mondja, irgalmasságát nemzedékről nemzedékre, nem felejtett el irgalmazni az Isten (vö. Zsolt 76,9-10) - kiált a próféta. És mégis vannak, akik Isten feledésére mutogatnak?"

2011. szeptember 10., szombat

A hit útján - XXIX.

Utolsó bejegyzésünk Szent Bonaventura gondolataiból. Emlékeztető elveiből olvashatnak néhányat:
Mindenkiben a jót keresd! 
Minden kívánságodat és akarásodat az isteni akarathoz mérd. A tisztaság és ártatlanság Istentől adományozott kegyelméből minden épülésedre váljék, romlásodra pedig semmi ezen a világon. Ne szennyezd be magad mások szennyével úgy, hogy mások hibáin kelleténél többet mérgelődöl, s a gonoszsághoz újabb gonoszságot toldasz. Nehogy szerencsétlenebbül a mélységbe bukjál, amíg másokat a mocsárból ki akarsz szabadítani. Tehát inkább hagyj mindent a legfőbb Bölcseségre, aki tudja, miképp válassza külön a jót a különféle rosszaktól, s takarj be jóságos szeretettel, ha már nem használhatsz a magad kára nélkül. Így minden jóban és rosszban, ha az Úr úgy engedi, egyformán haladást tapasztalhatsz.

Kerüld a csüggetegséget és szomorúságot! 
Minden igyekezeteddel űzd ki magadból a csüggetegség és szomorúság ridegségét, mert a zavar útját rejtegeti és a halálba vezet, s légy belsődben-külsôdben mindenkor derűs és nyugodt. Senkinek se mondj, vagy állj ellen, hanem mindenképp nyugodj meg mindenben, hacsak Isten dicsérete, vagy lelked üdve mást nem követel.

Légy igazán alázatos! 
Annak szerelméért, aki az összes mennyei, földi és földalatti dolgok Uraként értünk a legszegényebb szolga alakját vette fel, s benne önként az emberek hatalmának vetette magát alá, - alázd meg magad, s minden embert uradnak tekints, önmagadat pedig őszintén mindenki szolgájának lásd, s minden emberi vonatkozásban szolgának értékeld. Így mindenki iránt állandó nyugalmat és békét nyersz, a botrányt pedig teljesen elkerülöd.

2011. szeptember 9., péntek

A hit útján - XXVIII.

XVI. Benedek pápa ezt mondja: "A hit és az Egyház sorsát az dönti el, hogyan viszonyulunk a liturgiához." Igaz, hiszen "a szentmise Jézus Krisztus keresztáldozatának vértelen jelenbe hozatala". Mondhatnánk azt is, hogy "beszélj nekem a szentmiséről, a liturgiáról, és én megmondom, mit tartasz az Egyházról... és abból megtudom, hogy Istennek tartod-e a názáreti Jézust." (idézet Barsi Balázs beszédéből, mely elhangzott a budapesti Nemzetközi Liturgikus Konferencián 2008. augusztus 24-én.)
Szent Bonaventura, sorozatunk ötödik részének szerzője így fogalmaz a szentmisére való felkészülésről (Tractatus de praeparatione ad Missam):
"Amikor a mennyei lakoma asztalához járulsz, először is az Apostol szerint vizsgáld meg magad (1Kor 11,28), s szorgalmasan járj utána, mily hittel, mekkora szeretettel, milyen elhatározással és miért járulsz az oltárhoz?"
Bonaventura négyféle önvizsgálatról beszél. Milyen hittel járuljunk az oltárhoz? - teszi fel az első kérdést. Válaszában így fogalmaz: "Erősen és minden kétséget kizárólag hinned kell a katolikus hit tanítása és hirdetése szerint, hogy abban a pillanatban, amelyben Krisztus szavait kiejtjük, a papi hatalom és a szentségi jelleg erejénél fogva az anyagi és látható kenyér - mintegy tiszteletből Teremtője iránt - az éltető és mennyei Kenyérnek adja át helyét, azaz a járulékok színét. Megszüntével csodálatos és láthatatlan módon, ugyanabban a pillanatban a látható kenyér járuléka mögött igazában létezni kezd
1. Krisztus tisztaságos és szentséges Teste, amely - a Szentlélek működése folytán - a Boldogságos Szűz Mária testéből vétetett, keresztre feszíttetett, sírba tétetett és megdicsőült a mennyben.
2. Minthogy a test nem élhet vér nélkül, azért szükségképpen jelen van az a drága bér is, amely oly áldásosan folyt a kereszten a világ üdvösségéért.
3. Mivel nincs igazi ember eszes lélek nélkül, azért Krisztus megdicsőült lelke is jelen van, amely kegyelemben és dicsőségben minden erőt, dicsőséget és hatalmat felülmúl, s amelyben az isteni bölcsesség minden kincse rejlik.
4. Tekintettel arra, hogy Krisztus igazi ember és igazi Isten, az Isten is jelen van a maga dicsőséges fölségével.
Mind ez a négy együtt és külön-külön, az egész együttvéve tökéletesen rejlik a kenyér és a bor színében. Nem kevésbé a kehelyben, mint ostyában, sem kevésbé az ostyában, mint a kehelyben. Egyik sem egészíti ki a másik hiányait, hanem mind a kettőben az egész titkot találjuk, amelyről sokat kell beszélnünk. Elég tehát hinnünk, hogy az igaz Isten és ember mind a két színben jelen van, s neki szolgál az angyalok serege és a szentek jelenlevő gyülekezete.
Amikor tehát az oltárhoz járulsz, vigyázz, nehogy ingadozz, s megtántorodjál, mint a nádszálra, azaz a természetes ész szülte érvekre és emberi okoskodásokra támaszkodni próbálkozó vak. S nehogy azt kérdezd, miképp lehetséges ez? A zsidók vitatkoztak így egykor, s több tanítvány botránkozva vonult vissza Jézustól. Te az Istennek vesd alá magad, s elmédet az annyi bizonyságtól megerősített hit igájába fogd.  
Az Oltáriszentségben áll az Egyház, erősödik hitünk, virágzik a kereszténység és az isteni szolgálat. Ezért mondja Krisztus: Íme, én veletek vagyok a világ végezetéig." 
Az elhatározásról és készületről ezt mondja: "Elsőbbet is gondolj lelked gonoszságaira, s fontold meg, mennyi rosszat követtél el kiskorodtól kezdve, mennyi jót hanyagoltál el, mily rövid az élet, mily bizonytalan a halál, s mily kockázatos és veszélyes az út a jelen életben? Leginkább azon gondolkozzál újra és újra, nincs-e véletlenül, - különben távol legyen tőled - utolsó gyónásod és bánatod óta elkövetett halálos bűn, vagy bűnös szándék lelkeden? Meghalna tőle a te nyomorult lelked, s a krisztusi gyökértől és az Egyháztól elszakadnál. Mert ez az éltető kenyér és isteni eledel nem ád életet és táplálékot az elszakadt és elhalt tagoknak. A Szentírás is igazolja: Nem tér a bölcsesség gonosz szándékú lélekbe, és nem lakik bűnnek adózó testben.
De jaj, mennyi ma a szerencsétlen és a maga üdvösségével nem törődő pap! Úgy eszik Krisztus testét az oltáron, mintha állati hús lenne. Kimondhatatlan utálatosságok terhelik és mocskolják be őket. Nem restellik szennyes kézzel és mocskos ajakkal érinteni és megcsókolni az Isten és a Szűz Mária Fiát! Hát ha ezek áldozatát elfogadja az Isten, ki merem mondani, hogy hazug és bűntárs!
S ami még rosszabb, napjainkban akkora romlottságra és ostobaságra tettek szert egyesek, hogy azt gondolják a szerencsétlenek, naponta ismételt és megújítani szándékolt bűneik szennyét és tisztátalanságát bánat és gyónás nélkül a napi szentmisében végzett áldozással kiengesztelhetik.
Nem papok ezek, hanem szentségtörők!
Nem keresztények, hanem eretnekek!
Mert ha helyes hitük lenne, vagy félnének a bűntől, vagy nem miséznének.
Másodszor, nemcsak a lélek, hanem a test tisztaságára is ügyelnünk kell. Azért vigyázz, ne lépj az oltárhoz tisztátalanul. S ezt nemcsak a szándékos és súlyos tisztátalanságról mondom, hanem az éjjeli, vagyis esetleges fertőzéstől is, amely eltilt a misézéstől, hacsak nagy szükség, vagy parancs nem kényszerít rá.
Végül legyen szorgos gondod az egyházi ruhák és szent edények tisztaságára, hogy a legnagyobb tisztelet és gondosság övezze Azt, akit angyalok és arkangyalok rettegnek s imádnak."
Mekkora szeretettel és buzgalommal járuljunk az oltárhoz? - teszi fel a harmadik kérdést a ferences szent.
"Ha pedig szeretetre akarsz gyulladni, erre a kettőre ügyelj:
1. annak a végtelen szeretetnek tüzére, amelynél fogva a végtelen Jóság érted, bűnös féregért oly szívesen viselte a kereszt megpróbáltatását,
2. a legméltóságosabb Test édességes vételére és a Vér ivására.
Elsőbbet elmélkedj Krisztus haláláról, s keresd, mi oka lehetett? Nem lehetett más oka, mint a mi megváltásunk szükségessége. Minden törvény halálra ítéli a felsőbbség megsértésével vétkezőt. Minthogy bűneink miatt halálra vagyunk méltók, - hogy az emberi nyomorúságunkon könyörülő és halálunktól megkímélő Isten kiegyenlítse ezt a nagy bűnt, úgy rendelkezett, s engedte meg őseinknek: az emberek halála fejében állatokat öljenek le, s Neki dicsérő és engesztelő áldozatokat mutassanak be. Valahányszor vétkeztek, annyiszor kellett áldozatot bemutatniok."
Bonaventura imádságot is ajánlj, mielőtt az oltárhoz lépnénk: 
"Íme, mennyei Atyám, megemlékezvén egyszülött Fiad, a mi Urunk Jézus Krisztus haláláról, felajánlom Neked ezt az áldozatot, amelyet egykor Ő mutatott be értem és az egész világ üdvösségéért. Íme, Fölséged oltárára küldöm azt az élő adományt, amelyet Te nagy irgalmasságodban a kereszt oltárára küldtél, hogy értünk feláldozzad. Emlékezzél tehát az Ő szentséges véres verejtékezésére. Tekints korbácsütlegektől kegyetlenül ostorozott, arcul ütött, kék foltoktól dagadt, köpésekkel beszennyezett, vérrel folyó, tövisektől felszakított, szögektől átszegzett, lándzsával átdöfött szűzi testére. Az a könyörületesség, amely Fiadat vonzotta, s arra késztette, hogy a kereszt oszlopán az egész világ bűnét mérlegelje, késztessen téged, Atyám, arra, hogy könyörülj rajtunk, szerencsétleneken. Ne a mi bűneinket tekintsd, Urunk, hanem a Te Krisztusod ábrázatát. Nem a mi érdemeinkben, hanem a te nagy irgalmasságodban bízva terjesztjük színed elé könyörgéseinket."
Az Úr oltárához való járulás okáról pedig ezeket mondja:
"Hármat kell a szent mise előtt megfontolnod: 1. Istent imádod, 2. Krisztus haláláról emlékezel, 3. az egész Egyházat segíted.
 Először gondolj arra, hogy Istent imádod. Az imádás egyedül Istent illeti. Nem egyéb, mint a szolga köteles tisztelete a legfőbb Teremtő iránt, aminek következtében nemcsak javainkat, hanem önmagunkat is fel kell áldoznunk az ő tiszteletére, s ha kell, meghalnunk az ő kedvéért, hogy ezzel is elismerjük jótéteményeit és irántunk való jóságát. ... Teljes odaadással, tettel és készséggel, mozdulatainkkal és jelekkel kell leborulnunk Őfelsége szeme előtt, és áldozatokkal és adományokkal tisztelnünk őt. Minden reményünket és vágyunkat reá, végső célunkra irányítsuk, akiért van minden, s tőle várjunk - az ő igazságos és tetszése szerint való visszafizetésére hagyatkozva - minden érdemet és jutalmat jó és rossz tetteinkért.
A többi szenteknek tisztelettel és áhítattal adózunk, amit szabatos szóval tiszteletnek nevezünk, s ami sem szolgálatot, sem imádást nem jelent, hanem csak kérleljük és segítségül hívjuk ôket Isten után, hogy támogassák ügyünket Istennél. Minden tisztelet Istenért jár nekik, akivel egyesülve vannak.
Ellenben Istent határtalanul kell félnünk, tisztelnünk és szeretnünk.
Először is mindenhatósága és igazságossága miatt, amelynek erejében teljes joggal kárhoztathat és üdvözíthet, amiért mindennél jobban kell félnünk Őt. Ebből a félelemből fakad a bánat, a szeméremérzet, a sok fohász, könny, sóhaj, könyörgés, böjt, önfegyelmezés, zarándoklat, s hasonló.
Másodszor bölcseségére és fölségére való tekintettel kell tisztelnünk Őt. Ebből a tiszteletből fakad a hódolat és odaadás, térdhajtás és meghajlás, arcra-borulás, imádság, tisztulás, felszentelés, a szent edények tisztasága, a szent ruhák ékessége, és dísze, az ünnepek, szertartások, gyertyák és lámpák pompája, a zsoltárok, himnuszok és szentolvasmányok, stb. 
Harmadszor jósága és kegyessége miatt kell szeretnünk Őt. Ebből a szeretetből fakad a hálaadás, dicséret, himnusz, áldás, szent fogadalmak, tömjénezés, stb.
Vigyáznod kell, hogy az istentisztelet gyakorlata nyomán bennünk is megszenteltessék az Isten neve, hogy szent életünkben megdicsőíttessék a világban, az egész földkerekségen növekedjék az Isten szolgálata és tisztelete, megismerje az egész világ, hogy mi tiszteljük és szolgáljuk igazán az egyedül igaz Istent és az Üdvözítő Jézus Krisztust.
Figyelned és emlékezned kell Krisztus halálára. 
Továbbá, legyen szándékod segíteni az egész Egyházon. Imádkozzál a pápáért, bíborosokért, pátriárkákért, érsekekért, püspökökért, hittudósokért, hitszónokokért, papokért, az egyházi rendért, a monostorok és szerzetházak tagjaiért, és Krisztus minden szolgájáért. ..."

2011. szeptember 8., csütörtök

A hit útján - XXVII.

Szent Bonaventura az igazi alázatról elmélkedik. Annak eléréséhez három utat javasol:
"Az első út Isten szemlélése. Szemléld Istent, minden jó Alkotóját és mondd neki: "Minden dolgunkat javunkra végezted, Uram." (Iz 26,12). És mert ilyen, ezért minden jót Neki kell adnod, és semmit önmagadnak. Mert jól tudod, nem hatalmad s nem kezed ereje cselekedte a jót (MTörv 8,17). Az Úr teremtett minket s nem mi magunkat (Zsolt 99,3). Ez a mély betekintés romba dönti azok kevélységét, kik így beszélnek: "Diadalmas kezünk s nem az Úr cselekedte mindezt!" (MTörv 32,27). Ez a kevélység zárta ki Lucifert az égi dicsőségből. Nem gondolta meg, hogy semmiből teremtette az Úr, hanem ragyogó szépségét szemlélte. Csupa drágakő volt ruházata (Ez 28,13) és ezért szívének kevélysége elkápráztatta. Mivel a kevélységet megalázás követi (Péld 29,23), előkelő trónjáról szánalmasan silány helyre zuhant. Itt lett a fejedelmi Angyal a legnyomorúságosabb ördög.
Ó még ma is mennyi a luciferi lélek! Mennyien vannak Lucifer követői: a kevélység fiai és leányai s hogyan eltűri őket az Úr! Mivel azonban a kevélység elviselhetőbb a gazdagban, mint a szegényben, Krisztus szolgálóleányának mindig mélyen alázatosnak kell lennie. Csak így juthat a kárhozott angyal helyére. Mert csak az alázat tetszik Istennek angyalban is, emberben is. Ne hidd azt, talán alázat nélkül tetszik Istennek a szüzesség. Egészen bizonyos, Mária sem lett volna Isten Anyja, ha kevély lett volna. Ezért mondja Szent Bernát: "Alázat nélkül, merem mondani, nem tetszett volna Istennek Mária szüzessége." Ezért oly nagy erény az alázat. Nélküle annyira nincs erény, hogy minden erény alázat nélkül kevélységgé torzul.
A második út a Krisztusra-gondolás. Meg kell fontolnod Krisztusnak a legszégyenletesebb halálig való megalázódását. Oly alázatossá lett, hogy poklosnak tekintették, - Izaiás próféta szerint: "És mi őt szinte leprásnak tekintettük" (Iz 53,4). Alázatosságában annyira ment, hogy senkit nem gondoltak hitványabbnak kortársai. Azért mondja ismét a Próféta: "Alázatosságában vettek róla ítéletet." Mintha csak azt mondaná: nagy alázata, nagy megsemmisülése miatt nem ítéltek felőle helyesen, nem hitte senki, hogy ő Isten.
Ha tehát maga a mi Urunk és Mesterünk mondja: "Nem nagyobb a szolga uránál és a tanítvány mesterénél" - és te Krisztus szolgálóleánya vagy, mennyire meg kell alázódnod, mennyire meg kell vetned önmagad s mennyire meg kell semmisülnöd.
Mily gyűlöletes Isten elôtt az a szerzetes, akinek alázatos ruhája alatt kevély szív dobog!
Mily üreslelkű keresztény az, aki látja alázatos és megvetett Urát, ő pedig "fölfuvalkodik szívében s erejét meghaladó csodák és nagy dolgok után" (Zsolt 130,1) jár!
Van-e még kivetnivalóbb Krisztus jegyesében? Van-e súlyosabb bűn Krisztus szolgálójában? A fölséges utolsó lett, a végtelen kicsiny gyermekké s a féreg és a rothadás elbizakodottá lesz! Ilyenekről mondja Szent Ágoston: "Halálraszánt bőr, mire fuvalkodsz föl, bűzlő végesség, hova pöffeszkedsz? Alázd meg fejed és kemény nyakad!" Mintha csak azt mondaná: ez illik Neked!
Alázatosságod elérésének harmadik útja az alapos önvizsgálat. Gondold csak meg, honnan jöttél és hová mégy?
Mélyedj csak el ebben a gondolatban, honnan jöttél?
Az elmúlásból... a föld porából és sarából.
Most a bűn hálójában a Paradicsom boldogságának kitaszított vándora.
Ez az elmélyülés fölfakasztja lelked sebét.
S fölszakad belőled Dániel három ifjának kiáltása:
"Meg vagyunk ma alázva bűneinkért az egész földön!" (3,37).
Mélyedj bele abba a gondolatba is: hova tartasz?
Az elmúlás, az elporlás felé, mert "por vagy és a porba fogsz visszatérni..." (Ter 3,19).
Akkor hát miért fuvalkodsz föl, por és hamu? (Sir 10,9).
Ma vagy, holnap nem leszel.
Ma szétcsattansz az egészségtől, holnap elsápaszt a betegség.
Ma bölcs vagy, holnap együgyű lehetsz.
Ma erényeidben tündökölsz, holnap koldus és nyomorú lehetsz.
Hogyan mert tehát fölfuvalkodni a szerencsétlen keresztény ennyi nyomor és szerencsétlenség láttán?!

2011. szeptember 7., szerda

A hit útján - XXVI.

Szent Bonaventura:
Ne hidd, hogy elegendő...

az olvasás - áttüzesedés nélkül,
a szemlélődés - áhítat nélkül,
a kutatás - csodálkozás nélkül,
a figyelem - ujjongás nélkül,
a szorgalom - jámborság nélkül,
a tudás - szeretet nélkül
az igyekezet - kegyelem nélkül,
az átélés - isteni bölcsesség nélkül.

Töltsön el Isten kegyelme,
légy alázatos, jámbor,
az öröm olajával felkent!

Légy az Isteni Bölcsesség szerelmese!

Égessen a vágy, hogy Istent
magasztald, csodáld és izleld!

2011. szeptember 6., kedd

A hit útján XXV.

Szent Bonaventura a világmindenség teremtéséről így szól:
"A világ gépezetének egészét időben és a semmiből hozta létre az egyetlen, első, egyedüli és legfőbb ok, amely, jóllehet hatalma végtelen, mégis mindent meghatározott súly, szám és mérték szerint rendezett el (Bölcs 11,21).
Azzal, hogy azt mondjuk, a semmiből teremtett, kizárjuk azok tévedését, akik azt állítják, hogy az anyagi elv örök. Azzal pedig, hogy azt állítjuk, egyetlen ok által teremtetett, kizárjuk a manicheusok tévedését, akik azt állítják, hogy több teremtő ok van. Azzal, hogy azt mondjuk, egyedül a legfőbb lény által teremtetett, kizárjuk azok tévedését, akik azt állítják, hogy Isten az alacsonyabb rendű teremtményeket magasabb rendű intelligenciák működésével teremtette. ...
Ahhoz, hogy a dolgoknak tökéletes rendje és létmódja legyen, szükségszerű, hogy mindent egyetlen okra vezessünk vissza. Ez az ok kétségkívül első, így az összes többi dolognak létmódot ad; továbbá tökéletes, így az összes többi dolognak teljességet ad. Mivel pedig az első ok, amelyben állandóság van, csakis egy és egyedüli lehet, továbbá, amikor a világot teremti, nem teremtheti azt önmagából: ezért szükségszerűen a semmiből teremti. Ám, mivel a semmiből teremtés a teremtmény szempontjából a létet a nemlét után állítja, az ok szempontjából pedig végtelenséget feltételez a teremtő erőben, és mivel ez egyedül Istenre jellemző, ezért szükségszerű, hogy a világ teremtése időben, a végtelen teremtő erő által történt, amely közvetlenül önmaga által működik. 
...minden teremtmény a létesítő ok által jön létre, a minta-ok szerint formáltatik, és célra van rendelve. Ettől lesz egy, igaz és jó; ettől lesz egyedi, megkülönböztetett és rendezett; ettől lesz mértékkel bíró, elkülönített és egyensúlyban lévő - a súly ugyanis a dolog hajlása a maga rendeltetésére."

2011. szeptember 5., hétfő

A hit útján - XXIV.: Szent Bonaventura

Szent Bonaventura 1217 körül született. A párizsi egyetem fakultásának tanára, 17 évig ferences rendfőnök, a skolasztika történetének egyik legjelentősebb alakja. A teológiai fakultáson a képzés alapja a Szentírás olvasása és magyarázata volt: a diákok előbb a teljes Biblia szó szerinti és mélyebb, átvitt értelmébe kaptak bevezetést, majd a könyveket részletesen is tanulmányozták.
A Szeráfi Doktor, ahogyan később nevezték, párizsi működése idején több biblikus témájú művet írt, kommentárokat a Példabeszédek és a Bölcsesség könyvéhez, Lukács és János evangéliumához, három disputa-sorozatot "A Szentháromság misztériumáról", "Krisztus isteni és emberi tudásáról", valamint "Az evangéliumok tökéletességéről és teljességéről" címmel.
1257-ben készült a Breviloquium biblikus-dogmatikus teológiai mű. Tanárként azt tapasztalta, hogy a teológus növendékek vagy eleve visszarettennek a Biblia megértésének nehézségeitől, vagy, elmerülve a tudós magyarázatok részleteiben, épp a Szentírás szellemi lényegét képtelenek megragadni. Most ebből a művéből idézünk.

A szentségek eredetéről
(...) A szentségek eredetéről a következőt kell tartanunk. A szentségek isteni alapítású, gyógyszerként szolgáló érzékelhető jelek, amelyekben "Isten ereje titokzatos módon, érzékelhető valóságok leple alatt működik", mégpedig úgy, hogy valamilyen lelki kegyelmet "tesz jelenvalóvá a hasonlóság alapján, jelenti azt intézményi jellege alapján, és létrehozza megszentelt volta alapján." Ezáltal a lélek meggyógyul bűn okokzta gyengeségéből: a szentségek erre irányulnak végső célként, de emellett az alázatra, a nevelésre és az erénygyakorlásra is szolgálnak mint olyan célokra, amelyek alá vannak rendelve a végcélnak. 
Ennek ésszerű magyarázata a következő. A helyreállító ok maga a keresztre feszített Krisztus, azaz a megtestesült Ige; ő pedig a legbölcsebben intéz mindent, lévén isteni, és a legjóságosabban gyógyít meg mindent, lévén, hogy istnei végzésből megtestesült. ... Az orvos maga a megtestesült Ige, a láthatatlan Isten látható természetben. Mármost a beteg ember nem csupán lélek, nem is csupán test, hanem lélek halandó testben. A betegség az áteredő bűn, mely a tudatlanság miatt megfertőzte a lelket, a kívánság miatt pedig a testet.
(...) Az érzékelhető jeleknek ugyanis nem rendeltetésük, hogy önmagukban hatékonyan adjanak kegyelmet, de természetük szerint távolról reprezentálják azt. Ezért volt szükséges, hogy ezeket a jeleket a kegyelem szerzője alapítsa, hogy jelezzenek, és áldja meg, hogy megszenteljenek. Így a jelek természetes hasonlóságuknál fogva megjelenítik, szentségi intézménnyé válva pedig jelentik a kegyelmet, az áldás hozzájárulásával megszentelnek és előkészítenek a kegyelemre, melyben a lélek meggyógyul és egészségessé lesz.
(...) Ható okuk is világos: az isteni alapítás; anyagi okuk is: az érzékelhető jel általi megjelenítés; formai okuk szintén: az ingyenes megszentelés; cél-okuk nem kevésbé érthető: az ember gyógyítása. ... visszavezetik ugyanis a lelket a bűnök rútságából a tökéletes szentségre. 
Mindezeknél fogva, bár testi és érzéki jelek, szentként kell tisztelnünk őket, mivel a szent misztériumokat jelentik, a szent kegyelmi adományokra készítenek elő, a legszentebb Isten adta, alapította, megáldva szentté tette és a szent Egyházban Isten legszentebb tiszteletére rendelte őket - így méltán kapták a szentség nevet."

2011. szeptember 3., szombat

Hétfőtől indul a sorozat!

Az első héten Szent Bonaventura vezet minket. Olvasson minket minden nap! Ajánlja ismerőseinek is! 

2011. augusztus 17., szerda

Katekizmus-hét

Kövessen minket a plébánia honlapján a jövő héten is! Hétfőtől Katekizmus-hét sorozat lesz a honlapon!

2011. augusztus 15., hétfő

Megtanulta már?

Pater noster, qui es in caelis,
sanctificetur nomen tuum,
adveniat regnum tuum,
fiat voluntas tua sicut in caelo et in terra.
Panem nostrum quotidianum da nobis hodie.
Et dimitte nobis debita nostra,
sicut et nos dimittimus debitoribus nostris,
et ne nos inducas in tentationem,
sed libera nos a malo. Amen.

2011. augusztus 9., kedd

A sorozat folytatódik!

Örömmel közöljük, hogy a júliusi sorozat mintájára szeptember 5-én új szakasz indul. A szintén négy hetes ciklusban négy szent lesz segítségünkre a hit útján. Szent Bonaventura, Szent Ambrus, Sienai Szent Katalin és Liguori Szent Alfonz. Szent Ambrus püspök egyházatya volt, Bonaventura ferences bíboros a rend második alapítója. A misztikus szentek közé tartozik Sienai Szent Katalin, Alfonz pedig jogász, moralista volt.
Tartson velünk szeptember 5-től is! Addig olvassa a plébánia honlapját, valamint kövessen minket facebookon!

2011. augusztus 5., péntek

A hit útján - XXIII.

Elérkeztünk júliusi sorozatunk utolsó részéhez. A hit útján járunk, melyen "járni gyönyörűség". Isten útjai kifürkészhetetlenek valóban, de ha személyes hitünk kommunikáció Jézussal, megtudjuk az "Ő akaratát", és engedni fogjuk, hogy már ne a mi akaratunk szerint haladjunk előre a hit útján, hanem engedjük magunkat Istentől vezéreltetni. Az utolsó részben Joseph Ratzinger gondolatai alapján elmélkedtünk. A fenti menüsorból elérhető a sorozat összes bejegyzése.
"Püspöki jelmondatul János harmadik leveléből azt az igét választottam: "az Igazság munkatársai", hiszen ez tűnt számomra összekötő kapocsnak eddigi munkám és az új feladatom között: minden különbözőség ellenére ugyanarról volt és van is szó; keresni az igazságot, és az Igazság szolgálójának lenni. A mai világban az igazság gondolata majdnem teljesen eltűnt, és mert ez az emberek számára elérhetetlenül nagynak tűnik, ugyanakkor, ha nincsen igazság, minden romba dől, ezért vált számomra ez a szentírási vers olyan időszerűvé a szó jó értelmében. A freisingi püspökök címerében majd ezer éve a megkoronázott szerecsen látható: nem lehet igazán tudni, mire is utal ez. Számomra az Egyház egyetemességének kifejezője, ami nem ismeri a fajok és osztályok közötti különbséget, mert mindannyian "egyek vagyunk" Krisztusban (Gal 3,28).
Ehhez még két szimbólumot választottam. Elsőként a kagylót, ami egyszerűen a zarándoklatnak, az állandó úton levésünknek a jele: "Nincsen itt maradandó városunk." De engem arra a legendára is emlékeztet, amikor Ágoston, aki éppen a Szentháromság titkáról töprengett, egy gyereket látott meg a tengerparton egy kagylóval játszani, amint a tenger vizét a kagylóval akarja egy kis gödörbe átmerni. És akkor megértette: amennyire kevéssé képes ez az árok a tenger vizét magában tartani, éppoly kevéssé tudja értelmünk Isten titkát felfogni. A kagyló ugyanis nagy mesteremre, Szent Ágostonra, utalás teológiai munkásságomra, és utalás a titok nagyságára, ami tovább ér, mint minden emberi tudományunk.
Másik szimbólumként Korbinián, a freisingi alapítópüspök legendájából a medvét választottam. ...Szent Korbinián lovát egy medve a Róma felé vezető úton szétmarcangolta. Akkor a püspök a medvét helytelen cselekedete miatt szigorúan megfeddte, és büntetéséből batyuját a hátára pakolta, amit addig a ló hordozott. A medvének pedig a csomagokat Rómáig kellett hurcolnia, csak azután eresztette el a szent. Engem a szentéletű ember terhét hurcoló medve Szent Ágoston egy zsoltármeditációjára emlékeztetett. A 72. (73.) zsoltár 22-23. versében találta meg élete terhének és egyben reményének kifejeződését. ... A bölcsesség áthagyományozásának zsoltára mutatja hitének szükségességét, ami földi sikertelenségéből következik, hiszen aki Isten oldalára áll, nem feltétlenül a siker oldalán áll. ... Mint ahogyan a földműveshez az igásállat áll a legközelebb, ahogy munkáját végzi, úgy ebben az alázatos szolgálatban ő is éppígy egészen közel lehet Istenhez, egészen az Ő tenyerén, egészen az Ő eszköze lehet - sehogyan sem lehetne ennél közelebb Urához, sehogyan sem lehetne fontosabb számára. A megpakolt medve helyettesítette Szent Korbiniánnak a lovat, vagy még inkább az öszvért, sőt öszvérje lett akarata ellenére; ez nem éppen annak a képe, amilyennek nekem is lennem kell, és amilyen vagyok? "Igásló lettem Érted Uram, és éppen így vagyok teljesen mindig Benned."
Mit is mondhatnék még többet...? Azt tartják Korbiniánról, hogy a medvét Rómában újra szabadon engedte. Azt már nem meséli a legenda, hogy vajon az Abruzzókba ment, vagy visszatért az Alpokba. Időközben batyumat én is Rómába vittem, és már régóta rovom velük az örök város utcáit. Hogy mikor fognak elbocsátani, nem tudom, viszont azt tudom, hogy rám is érvényes: Igáslovad lettem, és így, éppen így vagyok veled, Uram.

A hit útján - XXII.

"A hit a keresztény lét alapvető aktusa. A hit aktusában fejeződik ki a kereszténység lényegi struktúrája, a válasz, melyet erre a kérdésre ad: hogyan tudjuk elérni rendeltetésünket, ami nem más, mint emberségünk megvalósítása? (...)
Jézus közvetlenül ismeri Istent, látja Őt: ezért az igaz közvetítő Isten és az ember között. Emberi látása, mellyel látja az isteni valóságot, fényforrás mindenki számára. Mindazonáltal Jézust magát nem teljesen elszigetelten és a távoli történeti múltba zártan kell szemlélnünk. ...Jézus fénye tükröződik a szentekben és rajtuk keresztül sugárzik. De a "szentek" nemcsak azok a szentek, akiket hivatalosan szentté avattak. Mindig vannak rejtett szentek is, akik a Jézussal való közösségben megkapják ragyogásának egy sugarát, Istennek konkrét, valós megtapasztalását. ... miként Mózes arca ragyogott az Istennel való találkozás után, ugyanúgy Jézus fénye is tükröződik ezeknek az embereknek az élete által.
Aquinói Szent Tamás is érvelt ezzel a ténnyel, hogy bizonyítsa a teológia tudományos jellegét. Tudjuk, hogy (Arisztotelész szerint) egy magyarázati rendszeren belül az összes tudományok kölcsönös kapcsolatban és kölcsönös függésben vannak egymással. Egyik sem dolgozza föl vagy bizonyítja az egészet, mindegyikük így vagy úgy föltételez bizonyításokat, melyeket mint kiindulópontból egy másik tudományból merít. (...)
Szent Tamás azt mondja, hogy a teológia is "alárendelt tudomány", mely nem "látja", maga nem is "bizonyítja" a saját végső alapjait. A teológia a "szentek tudományától" függ, az ő látásuktól: ez a látás a teológiai gondolkodás hivatkozási pontja, mely legitimitását is biztosítja.
Így nézve a teológus munkája "másodlagos" a szentek valós tapasztalataihoz viszonítva. E hivatkozási pont nélkül, anélkül, hogy mélyen lehorgonyozna e tapasztalatban, elveszíti valós jellegét. Ez pedig alázatot követel a teológustól (...); a szentek realizmusa nélkül, a szóban forgó valósággal való kapcsolatunk nélkül a teológia üres intellektuális játékká válik és tudományos jellegét is elveszíti."
"Egy olyan hívőnek, aki engedi, hogy az Egyház hite alakítsa és vezesse, bármilyen gyöngeségek és nehézségek hordozója is, nyitott ablaknak kell lennie az élő Isten fénye számára, és ha valóban hisz, tényleg az. A hívőnek erődítménynek kell lennie az igazságot fogságban tartó hatalmakkal szemben, az előítéletek falával szemben, mely megakadályozza Isten látását. ... Amint a szamariai asszony Jézus hírnöke lett, ugyanúgy ennek az Istennel szembeszegülő világnak a sötétségben a hívők hite lényegében hivatkozási pont az istenkeresők számára."
"A hit aktusa kiemelkedően személyes aktus, mely az emberi én legmélyébe van lehorgonyozva. De éppen e személyes jellege miatt egyidejűleg kommunikáló aktus is. ... Hinni annyit jelent, mint részesedni Jézus látásában, bízni Jézusban; a Jézus keblén nyugvó Szent János szimbóluma annak, amit a hit mint ilyen jelent. Hinni azt jelenti, hogy kommunikálni Jézussal, s így megszabadulni az igazság elleni tiltakozástól, megszabadítani saját énemet a magábazárkózástól, és válaszolni az Atyának, a szeretet "igen"-jére, a létünkre kimondott "igen"-jére, arra az igenre, ami a mi megváltásunk és legyőzi a "világot".

A hit útján - XXI.

"Az Egyházat nem többségi döntések kormányozzák, hanem a hit, amely a Krisztussal a szentmisében való találkozásban érlelődik.
A péteri szolgálat annyi, mint elöl járni a szeretetben, vagyis gondoskodni arról, hogy az Egyház számára az Eucharisztia jelentse a mércét. Az Egyház annál egységesebb lesz, minél inkább e mérce szerint él és az Eucharisztiában minél hűségesebben kitart a hit hagyománykincse mellett; az egységből annál inkább fog szeretet is kiérlelődni, mely a világ felé indul.
Az Eucharisztia ugyanis Jézus Krisztus haláláig menő szeretet-cselekedetén alapul. Ez természetesen azt is jelenti, hogy aki a fájdalmat olyasvalaminek tekinti, amit meg kell szüntetni, vagy legalábbis másokra hagyni, az nem tud szeretni. "Elsőség a szeretetben": elmélkedésünk elején az üres trónszékről beszéltünk (megj.: a bíboros Péter székéről elmélkedik), de immár láthatóvá vált, hogy az Eucharisztia trónja nem az uralkodás trónja, hanem a szolgálat kemény széke." (1996)

A hit útján - XX.

Életünk folyamatos készülés az örök húsvétra, és minden vasárnap Jézus feltámadásának ünneplése. A szentmisében pedig ezt mondjuk: "...hittel valljuk feltámadásodat...". Ratzinger bíboros húsvéti imája életünk egyik szép és termékeny imájává válhat.

Húsvéti imádság

Urunk, Jézus Krisztus,
te a halál sötétségébe elküldted világosságodat.
A legmélyebb magány örvényében
most és mindenkor
szereteted elrejtett hatalma lakik,
s titkaid közepette
a megváltottak allelujáját énekelhetjük.

Add meg nekünk a hit alázatos egyszerűségét,
mely nem hagy tévelyegni minket,
s ha a sötétség és az elhagyatottság óráiba hívsz,
amikor minden bizonytalannak látszik,
adj abban az időben is,
amikor ügyed halálküzdelmet vív,
elegendő fényt, hogy téged el ne veszítsünk,
elegendő fényt, hogy másoknak is fény lehessünk,
azoknak, akik még jobban rászorulnak erre.
Hadd világítson be húsvéti örömöd titka,
mint a hajnalfény,
napjainkba,
hadd legyünk igazán húsvéti emberek
a történelem nagyszombatjain.
Add, hogy a világos és a sötét napokban egyaránt,
a mai időkben is,
vidáman járjuk utunkat,
eljövendő dicsőséged felé. Amen.

A hit útján - XIX.

Joseph Ratzinger 'Krisztusra tekintve' című könyvéből idézünk most gondolatokat. A bíboros számára a hit megismerhető és megérthető nemcsak a Szentírásból, hanem a szentek példájából, tanításaiból is.

A hit gyökerei Jézus és a szentek látásában
Jézus Istent közvetlen közelről ismeri és látja - ezért Ő az igaz közvetítő Isten és ember között. Valamennyiünk fényforrása az, hogy Ő az isteni valóságot emberként láthatja. Jézust sem szabad csak úgy egyszerűen elszigetelt jelenségként szemlélnünk, a régmúltba száműznünk. Ábrahámról beszéltünk már. Hozzátehetjük: Jézus fénye a szentekben tükröződik és róluk sugárzik. Ám ,,szenteknek'' nem csupán a név szerint kanonizált személyeket nevezzük. Mindig léteznek rejtetten is szentek, akik Jézussal közösségben élve befogadják fényének egyik sugarát - Isten konkrét és valóságos megtapasztalását. Az érthetőség kedvéért szeretnék egy talán különös, Mózes történetével kapcsolatos ószövetségi kijelentést megemlíteni: Ha már nem láthatják Istent színről színre, mégis látják, legalább "hátulról" (Kiv 33,23). És ahogyan az Istennel való találkozást követően ragyogott Mózes arca, ugyanúgy sugárzik az ilyen emberek életéből Jézus fénye.
Aquinói Szent Tamás ebből a körülményből fejtette ki a teológia tudomány-jellegét. Rámutat, hogy (Arisztotelész után) a kölcsönös egymásra utaltság és függőség rendszerén belül valamennyi tudomány egymáshoz kapcsolódik. Önmagában egyik sem magyarázza és tükrözi a teljességet, mindegyik feltételez már korábbi, egy másik tartományból származó magyarázatokat. Arisztotelész szerint kizárólag egyetlen tudomány jut el minden emberi megismerés gyökeréig; éppen ezért "első filozófiá"-nak nevezi. A többiek, amelyek egy vagy több társadalomtudományra épülnek - "scientiae subalternae", alárendelt tudományok - legalábbis feltételezik ezt az alapelgondolást.
Aquinói Szent Tamás a tudomány fenti általános elméletébe illeszti a teológia értelmezését. Ebben az értelemben - mondja - a teológia is "alárendelt tudomány'' volna, amely saját végső okát nem önállóan "látja'' és "bizonyítja''. Mintegy a szentek tudásától, az ő látásuktól függ. Ez a látás a teológiai gondolkodás vonatkoztatási pontja, amely egyben létjogosultságát szavatolja. Eszerint a teológus munkája a szentek valós tapasztalatához képest mindig másodlagos. E vonatkoztatási pont, az e tapasztalatba való egészen benső begyökérzés híján elveszti valóságjellegét. Mindez az alázat terhét rója a teológusokra... A teológia üres intellektuális játékká válik és tudomány jellegét is elveszíti a szentek realizmusa és a valósághoz fűződő kapcsolatuk nélkül - hiszen valójában erről szól.

A hit igazolása az életben
Ha rábízzuk magunkat Jézus látására, és hitelt adunk szavának, semmiképp sem a vaksötétnek vágunk neki. Jézus üzenete szívünk belső óhajára válaszol; megegyezik létünknek az Isten igazságára vetülő belső fényével. Hitünk persze főként másodkézből származik. Ám Aquinói Tamás joggal jellemzi folyamatként, belső útként a hitet, amikor azt mondja: "A hit fénye elvezet a látáshoz". János evangéliumában többször is utal erre a folyamatra, például Jézus és a szamariai asszony történetében. Az asszony elbeszéli, mi történt vele a Jézussal való találkozáskor: felismerte benne a Messiást, a Megváltót, aki utat nyit Istenhez és ilymódon az életadó megismeréshez. A helység lakói meglepődnek, hogy éppen ez a nő mondja mindezt - "az asszony szavára'', másodkézből hisznek. Később már így szólhatnak az asszonyhoz: "Most már nem a te szavadra hiszünk, mert magunk is hallottuk, és most már tudjuk, hogy valóban ő a világ Üdvözítője (Jn 4,42). A hit felismeréssé, "tudássá'' lesz a személyes találkozáskor.
Természetesen tévedne az, aki a hit útját egyszerűen a haladás egyenes vonalú folyamatának képzelné el. Szorosan összefügg változatosan alakuló életünkkel. Újra meg újra visszalépünk, ezért szüntelenül újra kell kezdenünk. Minden életkornak megvan a maga érettségi foka, de vissza is hullhat az éretlenség állapotába. Mégis azt mondhatjuk, hogy a hitéletben egyfajta evidencia fejlődik ki. Megérint bennünket valósága, és egy hitben végigjárt élet tapasztalata igazolja, hogy Jézus valóban a világ Üdvözítője.
Ezen a ponton kapcsolódik az iménti második szempont az elsőhöz: az Újszövetségben a "szent" szó a keresztények összességét jelölte, bár bizonyára nem mindannyian rendelkeztek a kanonizált szentek tulajdonságaival. De ebben az elnevezésben kifejezésre jut, hogy mindnyájan arra voltak hivatva, hogy a feltámadt Úr megtapasztalása révén vonatkozási pontot jelentsenek mások számára, akiket Jézus látása által kapcsoltak az élő Istenhez. Ez ma is érvényes. Az Egyház hite által formált és vezérelt hívőnek gyengeségei és gondjai ellenére az élő Isten fényét befogadó ablaknak kellene lennie, s az is lesz, ha igazán hisz. A hívőnek az igazságot elnyomó erők, az Isten-látást zavaró előítéletek elleni erővé kell válnia, hogy a sarjadzó hit mintegy támaszkodhasson rá. Ahogyan a szamariai asszonynak Jézus meghívása, úgy később a hite is vonatkozási ponttá válik ebben az Istentől eltávolodott világban.
Ebben az összefüggésben fontos emlékeznünk arra, hogy az ősegyház az apostoli időszakot követően alig folytatott missziós tevékenységet. Nem is volt kialakult közvetlen elképzelése arról, hogyan terjessze a hitet a pogányok között - mégis ez lett a legnagyobb missziós sikerek korszaka. Az antik világ megtérése nem az egyház tervszerű munkájának eredménye, hanem a hit megbízhatóságának gyümölcse, amint az nyilvánvalóvá vált a keresztények életében és az egyház közösségében. Az ősegyház térítő ereje lényegét tekintve a valóságos meghívás fokozatos megtapasztalása volt. Az egyház életközössége abban az életben való részesedésre hívott meg, amelyben feltárult az azt tápláló igazság. Az elpártolás újkori jelensége viszont azon alapul, hogy a keresztények életében nem igazolódik a hit. Ebben mutatkozik meg a mai keresztények nagy felelőssége. Mint Istenről tudóknak a hit vonatkozási pontjává kellene lenniök, életükben kellene bizonyítaniok a hit igazságát, s így utat mutatniok másoknak.
A manapság annyira sürgető új evangelizáció mégoly agyafúrt elméletek segítségével sem kivihető: a mai hitoktatás csődje túlontúl ismerős. Egy önmagában is megalapozott igazság csak annak gyakorlati beigazolódásával összhangban képes felragyogtatni a hitnek azt a belső lényegét, amelyre az emberi szív várakozik. Csak ezen az ajtón keresztül lép a világba a Szentlélek.

Én, te és mi a hitben
Jézus és a szentek közvetítése végül egy harmadik szemléletmódban egyesül. A hit aktusa az emberi én legmélyén gyökerező személyes mozzanat. Ám éppen mert oly nagyon személyes, egyben a kapcsolatteremtés aktusa. Az én lénye legmélyén mindig egy te-re vonatkozik és viszont: Valódi, "közösséggé" váló viszony csak az egyén bensőjéből születhet. A hit aktusa - mint mondottuk - a Jézus látásában való részesedés, Jézusra támaszkodás; János, aki Jézus "keblére hajolt", a hit igazi, valódi jelentésének szimbóluma. A hit: közösség Jézussal és megszabadulás az igazsággal szembeszegülő elnyomás alól, válaszul az Atyának a szeretetet, a létet, a világot felülmúló megváltásunk Igenjére, saját énem kiszabadulása önön béklyójából.
A hit legbensőbb lényege eszerint az együttlét valakivel, kitörés az én beteg elszigeteltségéből. A hit aktusa, a megnyílás a távlatokra, szubjektivitásom ajtajának feltörése, amiről Pál a következőket mondja: "Élek, de már nem én élek, hanem Krisztus él énbennem" (Gal 2,20). A megszabadított én egy nagyobb, új én-ben találja magát. Pál az első én kiszabadulásának és egy nagyobb én-ben való feltámadásának folyamatát "újjászületés"-ként írja le. A megújult én-ben, mely felé haladva a hit megszabadít, nemcsak Jézussal egyesülök, hanem mindazokkal, akik ugyanezt az utat járták végig. Más szóval: a hit szükségképpen egyházi hit. Az egyház mi-közösségén belül él és tevékenykedik együtt Jézus Krisztus kollektív én-jével. Ebben az új szubjektumban leomlik az én és a másik közti fal; a fal, amely szubjektivitásomat elválasztja a tárgyi világtól, és számomra hozzáférhetetlenné teszi azt; a fal az én és a lét mélye közt. Ebben az új szubjektumban együtt vagyok Jézussal, és ugyanakkor az Egyház valamennyi tapasztalatának is birtokába jutok, sajátommá lesznek.
Ez az újjászületés természetesen nem egy pillanat alatt megy végbe, hanem egész életutamat betölti. Lényeges azonban, hogy személyes hitemet nem építhetem a Jézussal folytatott magánbeszélgetésre. A hit vagy a mi közösségében él, vagy sehogy. Hit és élet, igazság és élet, az én és a mi szétválaszthatatlanok, és csak az együttélés kontextusában, a hívők és az egyház közösségében bontakozik ki a hit logikája, organikus alkata.
Itt nyilván felmerülhet a kérdés: hol találom az Egyházat? Hogyan lesz számomra szentségi rendjén és hivatalos tanításán túl megélhető az igazi valósága. Ez a kérdés valódi nehézségként merülhet föl. És mégis, manapság a plébániákon, az egyház szokásos működési körén kívül adódnak újonnan alakult közösségek is, amelyek éppen a hit együttes élményéből születtek és a közvetlen élmény frissességét nyújtják. A Comunione e Liberazione egyike azoknak a szervezeteknek, amelyek lehetőséget adnak az egyház megélésére, a Jézussal való közösség megtalálására, az Ő látásában való részesedésre. Egy ilyen mozgalom épségének és eredményességének megőrzése érdekében két szempontot kell egyensúlyban tartani. Egyrészt az effajta közösségnek valóban katolikusnak kell lennie, azaz minden kor és minden tájék egyetemes Egyházának életét és hitét magában kell hordania és általa kell formálódnia. Ha nem ebben a közös alapban gyökerezik, szektássá és értelmetlenné válik. Másrészt az egyetemes Egyház absztrakttá és értelmetlenné lesz, hacsak itt és most, ezen a helyen és ebben a korban, egy konkrét közösségen belül nem mutatkozik meg élô szervezetként. Így a hasonló mozgalmak hivatása, hogy a legkülönbözőbb "közösségekben" valódi és mély katolicitást éljenek meg, még ha az ezzel együttjáró lemondások árán is. Ekkor lesznek eredményesek, mert maguk is egyházzá válnak, azzá a hellyé, ahol megszületik a hit, s ezáltal az igazságban való újjászületés állomásaivá lesznek.